Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na pranýř s tou menšinou!

Aneb jak se dobře (ne)najíst na školení. Normálně v tomto směru držím ústa, ale čeho je moc, toho je příliš...

Slovo úvodem

Označuji sebe samu za tzv. přirozeného vegetariána. V rodině neskutečných masojedů jsem byla vždy exotickým zvířátkem, které mělo na talíři kupu přílohy a minikousíček masa jakoby "na ochutnání". S masem jsem definitivně skončila za vysokoškolských let, kdy jsem tuto poživatinu identifikovala coby zdroj zažívacích potíží. Ty se vyskytovaly téměř výhradně po pobytu doma. Dnes už mému okolí tato "úchylka" nijak nevadí. Dobře, občas chvíli trvá najít restauraci, kde se najím i já. Jedna nejmenovaná vzdělávací instituce má však s námi "trávojedy" zřejmě trochu problém.

Období do června 2012

Na obědy v rámci školení obvykle nechodím, buď si přinesu jídlo z domova, nebo navštívím rychlou restauraci přes ulici. Jedinou výjimku za celé roky udělím smaženému květáku.

Červen 2012

"Pojď s náma na oběd," řekne kolegyně jen tak mimochodem. "Kouknu se, co dneska je," oznámím váhavě. "Neblbni, minule si holka řekla, že chce něco jinýho, a normálně jí dali," dozvím se pro mě udivující věc. Ne všude jsou ke stravovacím menšinám tolerantní. V jídelně požádám o bezmasé jídlo a dostanu promptně na výběr buď počkat, nebo mi přinesou pouze přílohu a salát. Nechci zdržovat kolegyně, zvolím první variantu.

Listopad 2012

Na žádost o bezmasé jídlo dostanu kuskus se zeleninou bez příchuti, zato s komentářem, že speciální diety je potřeba objednávat předem a toto je skutečně výjimka. Paní vedle mě na stejnou žádost dostává pouze brambory.

Prosinec 2012

"Objednala sis to jídlo?" ptá se mě kolegyně na začátku pauzy. "Ne," přiznám a cítím se jako pako. "Nějak jsem zapomněla, ale to je jedno, snad mi něco daj." "Je tam žemlovka," oznámí mi ochotně obsluhující mladík po mé prosbě. Žádat o jiné jídlo se mi stále příčí, doma vždycky platilo nechceš-tak nejez. Následně mi servírují maso s brambory. Odmítám a opakuji svou žádost. Přiběhne postarší dáma s dotazem, zda jsem si výjimku objednávala. "Ne," odpovím rozpačitě. "Ale kolega říkal, že to není problém," hájí mé zájmy kolegyně a já bych se nejraději zahrabala tři metry pod zem. "To je učeň," odfrkne milá paní a po mě hodí otrávený výraz: "Dostanete brambory se zeleninou." Kývnu, s touto variantou jsem primárně počítala. Dáma však pokračuje: "Jiné jídlo si musíte objednat den předem. Vy jste nemohla ani polívku, že? Taky bysme vám mohli udělat jinou." Když už je tak sdílná, rovnou se zeptám, jak alternativní stravu objednat. Kolegyně jsou dávno po jídle, když mi konečně doručí můj očesaný talíř. Spálím si pusu, jak spěchám, nicméně mise proběhla úspěšně. "Jak můžou nechat učně obsluhovat bez dozoru?" podiví se kolegyně ještě. "Tady maj jinou zodpovědnost, chyba nikoho nezabije" ujistím ji jemně. Její údiv to nezmírní.

Leden 2013

Den před školením píšu instruktorce svého kurzu žádost o bezmasé jídlo. Obratem dostanu odpověď, že obědy nebudou, neb školení je půldenní. Na druhý den ráno se při registraci dozvím, že obědy budou a moje žádost bude vyřízena. V jídelně odevzdám lístek a oznámím, že mám objednané jídlo bez masa. "Přes koho jste to objednávala? A polívku můžete, to je jenom vývar!" "Jaký?" zeptám se opatrně. "Kuřecí," zní odpověď. Přemůžu kolapsový stav a misku odmítnu. Teď kolabuje číšník. Několikrát odmítnu talíř se standardním jídlem, kolegyně jsou již po obědě. Konečně dostanu objednané jídlo: rozvařené brambory polité laciným margarínem a kupičku povařené mražené zeleniny. Pro tohle takový obštrukce! pomyslím si zhnuseně a je mi jasné, že tento oběd ve zdejší jídelně je nejméně nadlouho mým posledním. "Tu polívku sis mohla klidně vzít", řekne mi kolegyně venku. "Žádný maso z ní cejtit nebylo!"

Únor 2013

"Dneska jsem si vzala oběd," oznámím kolegyni na začátku pauzy. "Nechceš se aspoň podívat, co maj?" loudí. Chápu to, jsme tu dnes jen ve dvou a nechce jít sama. Ona zas chápe mě. Pohodlně se rozvalím v chodbě do křesílka. Kolem projde vedoucí kurzu. "Vy jste od nás z kurzu, nechcete oběd?" táže se. "Jeden lístek zbyl." Svůj mám mezi papíry, oběd skutečně nechci. Pokorně odmítnu a vzpomenu si na jarní stáž. "Abyste mi tu neumřela hlady," okomentovala vedoucí dne mističku salátu a pečivo na mém tácu. Nic vhodnějšího nemocniční jídelna ten den nenabízela...

Autor: Klára Tůmová | středa 20.2.2013 17:37 | karma článku: 10,14 | přečteno: 1193x
  • Další články autora

Klára Tůmová

Turistou v rodném městě - na válečné stezce

Možnost pěšího dojití má i při denní porci 30+ kilometrů jisté hranice. A tak časem dojde i na stezky naučné, méně známé, ale nikoli méně zajímavé.

23.4.2023 v 15:26 | Karma: 13,51 | Přečteno: 274x | Diskuse| Fotoblogy

Klára Tůmová

Letošní poprvé

Po loňských "silných zážitcích" začala tentokrát outdoorová sezóna v obvyklém až lehce časnějším termínu. Cíl byl jasný. Místo, kde jsme byli naposledy v době počínajícího šílenství a zákazů.

10.4.2023 v 15:28 | Karma: 12,36 | Přečteno: 271x | Diskuse| Fotoblogy

Klára Tůmová

V Praze je...

..blaze? Draze? Nebezpečná džungle, do které neradno je se pouštět? Samá voda! V hlavním městě je především pořádně veselo.

1.4.2023 v 13:41 | Karma: 17,07 | Přečteno: 394x | Diskuse| Fotoblogy

Klára Tůmová

Turistou v rodném městě - po stopách Keltů

Závist, Šance... Známá místa, oblíbené cíle výletů, ač tam v současnosti historii připomínají jen naučné cedule a občasná možnost si něco starodávného vyzkoušet.

26.2.2023 v 18:23 | Karma: 17,70 | Přečteno: 377x | Diskuse| Fotoblogy

Klára Tůmová

Turistou v rodném městě - Prokopské a Dalejské údolí

Přímo legendární místa, ikonické obrázky. Hle, ono se tam dá dokonce dojít pěšky, stačí překonat na vhodném místě řeku. A tak, když člověk tráví volný čas doma, není třeba smutnit...

14.1.2023 v 14:02 | Karma: 13,14 | Přečteno: 251x | Diskuse| Fotoblogy
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

Odpuzující. Strašit migrací je tak jednoduché, kritizoval Babiše ministr

24. dubna 2024  22:42

Ministr pro evropské záležitosti Martin Dvořák (STAN) v CNN Prima News vyčetl Andreji Babišovi...

Ukrajinci v branném věku budou moci získat pas jen ve vlasti, rozhodl Kyjev

24. dubna 2024  22:20

Ukrajinská vláda přijala rozhodnutí, podle něhož muži ve věku od 18 do 60 let budou moci získat...

Biskupové se distancovali od Zemanovy akce v Arcibiskupském paláci

24. dubna 2024  19:05,  aktualizováno  21:31

Pražský arcibiskup Jan Graubner se distancoval od akce, při které byla minulý týden v...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 728
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 454x
Nesnažte se mě cpát do škatulek, do žádné se nevejdu. I když se celý život snažím...

twitter.com/tumovaklara

rysan.estranky.cz