Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Italská zmrzlina

Jednoho dne se i u nás objevil pojízdný pultík s nápisem "Italská zmrzlina". Mohla jsem jen smutně koukat, jak si šťastnější spolužáci a sousedi odnášejí kornoutky s rovnou třemi kopečky či dokonce plné misky.

Psaly se první roky devadesátek, a kdo ještě nevyrazil do zemí léta zapovězených, tomu jejich vymoženosti přišly naproti až pod nos. Jednoho dne se i u nás objevil pojízdný pultík s nápisem "Italská zmrzlina". Několikrát se v ulicích posunul, asi překážel, až nakonec zakotvil na travnatém plácku nad sídlištěm. Nejdřív jsem nechápala, jak ho tam dovezli, museli by po chodníku a po něm přece auta jezdit nesmí. Brzy jsem to ale přestala řešit, prostě tam stál a byl zdrojem pokušení. To ještě násobili spolužáci básnící o tom, jak je zmrzlina odtud úžasná.

Exotická dobrota měla jeden háček, nebo spíš pořádný hák. Byla drahá, kopeček za tři koruny a kornoutek za korunu. Považte, kornoutek nebyl zdarma jako všude jinde, musel se platit nejen pro dítko na mraženou pochoutku příliš malé, ale i při zakoupení zmrzliny. Suma sumárum, za jeden kopeček do kornoutku by byly v cukrárně na náměstí tři a ještě by zbylo. Když jsme moc kňučely, že chceme tu italskou zmrzlinu, odvedla nás máma na náměstí a každé koupila jeden kopeček toho jednoho druhu, co starý pán v cukrárně nabízel. Malým tím pusu zavřela, ale mě nemohla uspokojit JAKÁKOLIV zmrzlina, chtěla jsem jedině tu speciální z vozíku.

Jenže jsem mohla jen smutně koukat, jak si šťastnější spolužáci a sousedi odnášejí kornoutky s rovnou třemi kopečky či dokonce plné misky z domova donesené. Šest, ŠEST druhů tam nabízeli! Vozík mě sváděl každou cestu ze školy a každou vycházku do města na nákup. Bylo potřeba najít cestu, jak ji také ochutnat. Přijít k italské zmrzlině tak, aby se to nedozvěděli rodiče. O další kolo připomínek, že jsem se nerozdělila, jsem prostě nestála. Koupit si ji cestou ze školy, to nešlo. Nedolízala bych před návratem domů, a taky, co kdybych pak do sebe nedokázala natlačit oběd? Navíc se se mnou vracel na sídliště spolužák, jehož maminka nechodila do práce stejně jako moje. Musela jsem zkrátka vymyslet, jak se dostat ven bez doprovodu v dobu, kdy nebudu podezřelá.

A tak jsem jednou po obědě doma oznámila, že se chci jít projít. Sama. Detailně jsem popsala bezpečnou trasu nad sídliště, zadem kolem školy přes fotbalové hřiště a zpátky domů. Dostalo se mi upozornění, že se mám brzy vrátit, neboť jdeme na kreslení do kulturáku. Na kurz, který byl zaplacený pro dva lidi, ale chodily jsme tam čtyři. Přišlo mi to dost divné, ale černá účast zejména mojí osůbky zjevně nikomu nevadila natolik, aby na ni upozornil. To ovšem odbočuju, zkrátka a dobře jsem se dostala ven v příhodnou dobu na malou dobrotu po obědě. Desetikoruna v kapse u sukně zůstala nepovšimnuta, s čímž jsem počítala.

Rozhodla jsem se pro tři příchutě, když už, tak už. Tolik zmrzky najednou jsem doposud neměla a nehrozilo, že by se situace mohla změnit. Na mladší se musely brát ohledy, prostě buď ráda za tu trošku a nestěžuj si. Navíc právě tohle množství mělo tu výhodu, že šlo zaplatit jedním kusem. Žádné cinkající mince, které by mě při odchodu nebo návratu mohly prozradit. Vybrat si z palety druhů jen tři nebylo jen tak. Ještě upozornění, že mám být opatrná, aby mi ta nálož nespadla, a mohla jsem pokračovat v cestě.

Opatrně jsem přešla ulici, už, už, tady tou skoro žádná auta nejezdí, a než jsem se nadála, většina vzácné zmrzliny skončila v prachu cesty. Pokusila jsem se aspoň kus sebrat, ale výsledkem byla jen ulepená ruka obalená špínou ze země. Do háje! Takhle nemůžu domů. Kam se mám utřít? Tráva nepomohla, musela posloužit sukně. Samozřejmě uvnitř kapsy, převlékání po návratu by nezůstalo nepovšimnuto a žádná uvěřitelná historka mě honem nenapadla. Dolízala jsem to, co zůstalo v kornoutku, došla oznámenou trasu a přesně akorát dorazila domů. Jestli byla ta italská zmrzlina opravdu lepší, než česká z náměstí, si už nepamatuju.

/Inspirováno článkem kolegyně blogerky L.Š. o drahé zmrzlině.

/úvodní foto já

Autor: Klára Tůmová | neděle 14.4.2019 20:31 | karma článku: 15,98 | přečteno: 652x
  • Další články autora

Klára Tůmová

Turistou v rodném městě - na válečné stezce

Možnost pěšího dojití má i při denní porci 30+ kilometrů jisté hranice. A tak časem dojde i na stezky naučné, méně známé, ale nikoli méně zajímavé.

23.4.2023 v 15:26 | Karma: 13,51 | Přečteno: 274x | Diskuse| Fotoblogy

Klára Tůmová

Letošní poprvé

Po loňských "silných zážitcích" začala tentokrát outdoorová sezóna v obvyklém až lehce časnějším termínu. Cíl byl jasný. Místo, kde jsme byli naposledy v době počínajícího šílenství a zákazů.

10.4.2023 v 15:28 | Karma: 12,36 | Přečteno: 271x | Diskuse| Fotoblogy

Klára Tůmová

V Praze je...

..blaze? Draze? Nebezpečná džungle, do které neradno je se pouštět? Samá voda! V hlavním městě je především pořádně veselo.

1.4.2023 v 13:41 | Karma: 17,07 | Přečteno: 394x | Diskuse| Fotoblogy

Klára Tůmová

Turistou v rodném městě - po stopách Keltů

Závist, Šance... Známá místa, oblíbené cíle výletů, ač tam v současnosti historii připomínají jen naučné cedule a občasná možnost si něco starodávného vyzkoušet.

26.2.2023 v 18:23 | Karma: 17,70 | Přečteno: 377x | Diskuse| Fotoblogy

Klára Tůmová

Turistou v rodném městě - Prokopské a Dalejské údolí

Přímo legendární místa, ikonické obrázky. Hle, ono se tam dá dokonce dojít pěšky, stačí překonat na vhodném místě řeku. A tak, když člověk tráví volný čas doma, není třeba smutnit...

14.1.2023 v 14:02 | Karma: 13,14 | Přečteno: 251x | Diskuse| Fotoblogy
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury

25. dubna 2024

Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 728
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 454x
Nesnažte se mě cpát do škatulek, do žádné se nevejdu. I když se celý život snažím...

twitter.com/tumovaklara

rysan.estranky.cz