Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

To furt bylo noste pětky...

"To furt bylo noste pětky a najednou je to blbě!" Pronesla vztekle nejmladší z holčiček, otočila se na patě a práskla za sebou dveřmi od pokojíku.

Nevím už, jaký cíl přesně měly sliby odměn za to "špatné", co šlo ve škole utržit. Za čtyřku zmrzlina do kornoutku, za pětku zmrzlinový pohár, za poznámku oslava, kterou jsem nikdy nesměla mít na narozeniny. Spolužáci mi to všechno samozřejmě záviděli, a já jsem záviděla jim slibované odměny za jedničky. Vyměnit si rodiče bohužel nešlo, a mně slibované odměny byly asi malé, protože mě vůbec, ale vůbec nemotivovaly.

První kuli mi pančelka chtěla odpustit, že jsem přece chyběla a tedy mi dá čas se látku doučit. Kdepak, nechala jsem si ji zapsat. A pak obrečela, což jsem ovšem nemohla nikomu přiznat. Odměna mě neminula, a nevyvedla se. Vybrala jsem si jahody se šlehačkou v Luxoru, o kterých mamka s tetou každé léto tak básnily. Jaké bylo zklamání moje i mých sourozenkyň po zjištění, že "jahody" jsou vlastně marmeláda s kousky, kterou jsme zřejmě omylem všechny svorně nesnášely. "Marmeláda se šlehačkou" se tak doma stala pojmem omílaným ještě několik let. A já jsem se pětkám dále vyhýbala, jak jen to šlo.

Za jedinou poznámku ve svém životě jsem nedostala nic. Neuposlechnutí příkazu sundat si na tělocvik "náramek přátelství" bylo prý příliš malým prohřeškem. Jenže přece nebudu ničit školní majetek nebo posílat pančelky do temných míst, že!

Co jsem v tomto směru nezvládla já, vynahradily rodičům ty dvě mladší víc než jen bohatě. Druhá měla velký a hlavně vleklý problém s učitelem zeměpisu, a ať dělala, co dělala, vždycky písemka dopadla špatně. Byl to ten samý pan učitel, co nám při pěstitelkách vykládal o menstruaci a porodu a při tělocviku důsledně rozlišoval "O" (omluvena) a "OM" (omluvena kvůli menstruaci), tedy si o náplni hodin zeměpisu nedělám iluze. Když nepomohlo ani doporučení slepé mapě dát brýle, ustálila se u nás diagnóza "dysgeografie". A bachraté sardele plnily žákovskou stylem, který zaváněl zkaženým vysvědčením. Už si nepamatuju, co nakonec přineslo vysvobození.

Korunovala to nejmladší, která si po přechodu na druhý stupeň s nějakým učením hlavu nelámala, blbnutí kluků a teplé bonzy všemi směry měly přednost. A tak se tatínek neudržel a pořádně jí to vytmavil, že na základce přece stačí jen v hodinách poslouchat. Odměny za tu plejádu pětek se nikdy nedočkala, co bylo naslibované pro mě coby nenapravitelnou šprtku, bylo s okamžitou platností zrušeno. Účinek na rodinný rozpočet by prý byl stejný, jako odměňovat mě za ty jedničky.

Autor: Klára Tůmová | pátek 19.1.2018 20:58 | karma článku: 12,02 | přečteno: 963x
  • Další články autora

Klára Tůmová

Turistou v rodném městě - na válečné stezce

Možnost pěšího dojití má i při denní porci 30+ kilometrů jisté hranice. A tak časem dojde i na stezky naučné, méně známé, ale nikoli méně zajímavé.

23.4.2023 v 15:26 | Karma: 13,51 | Přečteno: 275x | Diskuse| Fotoblogy

Klára Tůmová

Letošní poprvé

Po loňských "silných zážitcích" začala tentokrát outdoorová sezóna v obvyklém až lehce časnějším termínu. Cíl byl jasný. Místo, kde jsme byli naposledy v době počínajícího šílenství a zákazů.

10.4.2023 v 15:28 | Karma: 12,36 | Přečteno: 272x | Diskuse| Fotoblogy

Klára Tůmová

V Praze je...

..blaze? Draze? Nebezpečná džungle, do které neradno je se pouštět? Samá voda! V hlavním městě je především pořádně veselo.

1.4.2023 v 13:41 | Karma: 17,07 | Přečteno: 396x | Diskuse| Fotoblogy

Klára Tůmová

Turistou v rodném městě - po stopách Keltů

Závist, Šance... Známá místa, oblíbené cíle výletů, ač tam v současnosti historii připomínají jen naučné cedule a občasná možnost si něco starodávného vyzkoušet.

26.2.2023 v 18:23 | Karma: 17,70 | Přečteno: 378x | Diskuse| Fotoblogy

Klára Tůmová

Turistou v rodném městě - Prokopské a Dalejské údolí

Přímo legendární místa, ikonické obrázky. Hle, ono se tam dá dokonce dojít pěšky, stačí překonat na vhodném místě řeku. A tak, když člověk tráví volný čas doma, není třeba smutnit...

14.1.2023 v 14:02 | Karma: 13,14 | Přečteno: 252x | Diskuse| Fotoblogy
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Rakušan: Fňuk, fňuk ANO je legrační. Nenecháme se vytočit, řekl Havlíček

5. května 2024  11:22,  aktualizováno  11:27

Ministr vnitra a předseda hnutí STAN Vít Rakušan v pořadu Partie Terezie Tománkové na CNN Prima...

Další předvolební útok v Drážďanech. Terčem byl stánek protiimigrační AfD

5. května 2024  11:22

Drážďany v sobotu zaznamenaly další předvolební útok. Tentokrát šlo o stánek protiimigrační...

Na Berounsku spadl horkovzdušný balon. Zamotal se do větví stromů a uvázl

5. května 2024  10:47

V Trubíně na Berounsku spadl v sobotu večer do korun stromů horkovzdušný balon. Cestovalo v něm pět...

S pobytem v tuzemských lázních mají zkušenost dvě pětiny Čechů

5. května 2024  10:39

S pobytem v tuzemských lázních má zkušenost 40 procent Čechů. Z nich téměř polovina byla v lázních...

  • Počet článků 728
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 454x
Nesnažte se mě cpát do škatulek, do žádné se nevejdu. I když se celý život snažím...

twitter.com/tumovaklara

rysan.estranky.cz